Duurzaam in mobiliteit en infrastructuur
We moeten met z’n allen werken aan duurzame verplaatsingen. Met goede infrastructuur willen we de Retienaar stimuleren om verplaatsingen in eigen dorp vooral met de fiets of te voet te doen. Soms is er geen alternatief voor de auto, maar ook wie de auto gebruikt, kan voor betere opties kiezen: elektrische auto’s of een auto gebruiken via een autodeelsysteem. Die opties moeten we als gemeente mee ondersteunen en stimuleren. De volgende jaren willen we samen met de bevolking dit mobiliteitsbeleid verfijnen.
- We werken verder aan de verfijning van de veiligheid rond de schoolomgevingen en op gevaarlijke verkeerssituaties: de proefprojecten mogen vaste vorm krijgen. Hierbij wordt gekozen voor de meest veilige optie of dit nu de fietsstraat, de knip of de schoolstraat is. Dit gebeurt altijd samen met de buurt.
- We beschikken nu al over een ruime instrumentenkoffer waaruit we kunnen putten/kiezen: geleerde lessen gooien we niet weg. Samen kiezen we voor de beste en veiligste oplossingen (knip, schoolstraat, fietsstraat, drempel…)
- Drempels structureel aanpakken: elk jaar de focus op een deelgebied van Retie.
- Bij investeringen ook blindengeleiding door ribbeltegels.
- Fietspaden op gewestwegen comfortabeler maken: nu gaan we voor die naar Turnhout.
- Landbouwverkeer en fietsverkeer veiliger combineren.
- Meer en veilige fietsenstallingen.
- Op de vernieuwde markt voorrang aan voetganger en fietser.
- Fietsdelen of samenaankoop van (bak)fietsen.
- Trage verbindingen voor voetgangers en fietsers.
- Enkele wandellussen met verhoogde banken voor mensen die moeilijker te been zijn.
- Met onze gebouwen gaan we verder richting ‘energieneutraal’.
- De toegankelijkheid van gebouwen voor minder mobiele mensen wordt nog verbeterd, ook op korte termijn.